Rusza sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim
O otwarciu drogi wodnej Kanału Elbląskiego z unikatowym systemem zabytkowych pochylni, kanałów Dobrzyckiego i Ostródzkiego oraz śluz systemu Jezioraka i jeziora Drwęckiego, poinformował w komunikacie nawigacyjnym Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku.
Jak przekazał PAP rzecznik RZGW Bogusław Pinkiewicz, w połowie kwietnia cały szlak został oznakowany przy użyciu ok. tysiąca boi i pław oraz ponad setki znaków brzegowych. Sprawność mechanizmów wszystkich pięciu pochylni i czterech śluz sprawdził po zimowej przerwie Transportowy Dozór Techniczny.
Okazało się jednak, że tuż przed startem sezonu żeglugowego z koryta kanału trzeba było usunąć nietypowe przeszkody. "Wiatry wepchnęły do końcowego odcinka kanału +pływające wyspy+ roślinności z jeziora Drużno. Musieliśmy wyciągnąć je z wody przy użyciu koparek" - wyjaśnił Pinkiewicz.
Kanał Elbląski należy do najpopularniejszych dróg wodnych w woj. warmińsko-mazurskim. W zeszłym roku przez wszystkie pochylnie przeprawiono się blisko 19 tys. razy.
"Liczymy na pojawienie się już w trakcie majówki dużej liczby turystów, zwłaszcza na pochylniach. Zaczyna pływać żegluga pasażerska, a pewnie i pierwsi żeglarze wyruszą na szlak" - powiedział PAP rzecznik RZGW w Gdańsku.
Przez ostatnie trzy lata - na podstawie decyzji ministra infrastruktury - nie obowiązywały opłaty za korzystanie ze śluz i pochylni. W tym roku zostają one przywrócone: np. za prześluzowanie kajaka wodniacy zapłacą 4,70 zł, a jachtu - 8,20 zł.
Od soboty wyrusza na trasy biała flota Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, która jest największym operatorem statków pasażerskich na kanale. Przed rokiem przewiozła w sumie ponad 60 tys. osób.
"Długi weekend majowy zapowiada się optymistycznie, jeśli chodzi o zainteresowanie rejsami ze strony turystów. Liczymy, że pogoda dopisze i pasażerowie będą zadowoleni" - powiedziała PAP Anna Kościukiewicz-Skorupa z Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.
Zbudowany w 1862 roku Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach.
Statki turystyczne i inne jednostki pływające, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał Elbląski został w 2011 r. uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
autor: Marcin Boguszewski
mbo/ pad/