Bezpieczeństwo na pzejazdach kolejowych
Przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowych jest nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierujących samochodami. Tak samo zachowują się często piesi i rowerzyści. Przejazdy kolejowe to miejsca, gdzie użytkownicy dróg, zarówno piesi, jak też kierujący pojazdami, bezwzględnie winni przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a zwłaszcza zasady szczególnej ostrożności.
Zapamiętaj 7 zasad ratujących życie:
-
Żółta naklejka PLK - Naklejka jest umieszczona na tylnej części krzyża św. Andrzeja lub na napędzie rogatkowym. Na każdej z nich znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu. W przypadku unieruchomienia pojazdu na torach, kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu. Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
-
Sygnalizator z migającymi światłami zakazuje wjazdu na przejazd! Zaczekaj, aż zgaśnie czerwone światło sygnalizatora. Otwierające się rogatki mogą ponownie się zamknąć, gdy kolejny pociąg najedzie na czujnik.
-
Nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli nie możesz kontynuować jazdy!
-
Wyłam rogatkę w przypadku utknięcia na przejeździe.
-
Poczekaj, aż pociąg odjedzie na bezpieczną odległość! Zaczekaj, abyś mógł sprawdzić, czy po innym torze nie nadjeżdża kolejny pociąg.
-
Zawsze pamiętaj o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności! Pociąg ma zawsze pierwszeństwo.
-
Przed każdym przejazdem, nawet tym z rogatkami, należy zwolnić lub zatrzymać się i upewnić, że nie nadjeżdża pociąg!
Policjanci przypominają!
Osoby popełniające wykroczenia drogowe w rejonach przejazdów kolejowych muszą się liczyć z konsekwencjami. Dlatego zachowanie takie jak:
-
naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
-
zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
-
wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
-
wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
-
omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu;
-
niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym „stop”, „stop pierwszeństwa”, „sygnał czerwony pulsujący”);
-
wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie
wywoła rekcję Policji.